| nov | nov - april | 1e BERAP | Actuele begroting 2019 | ||||||||||
2020 | A. Primitieve begroting | B. Wijzigingen | C. Wijzigingen | D. Bijgesteld na 1e berap | ||||||||||
x € 1.000 | S | I | S + I | S | I | S | I | S | I | S+I | ||||
1 | Omgevingskw. | -4.862 | -477 | -5.339 | - | - | -26 | -265 | -4.888 | -742 | -5.630 |
Structureel
Bermversteviging | N | € | 11.000 | S |
De laatste jaren is door de gemeente Ommen hard gewerkt om de bermen binnen haar gemeente te verstevigen.Niet alle bermen waar regelmatig spoorvorming optreedt zijn echter al verstevigd. Dit is een reden waarom het nodig is om, in overleg met de verschillende Plaatselijke Belangen, het “programma bermversteviging” de komende jaren voor te zetten. Wij stellen voor de kapitaallasten voor 2021 ad. €11.000 en vanaf 2022 ad €22.000 per jaar ten laste te brengen van het begrotingssaldo. Bovenstaande is op basis van amendement vastgesteld bij de begroting 2020.
Afvalbakken hondenpoep | N | € | 1.200 | S |
Voor de implementatie van het nieuwe hondenbeleid (in 2018) werd een krediet van € 37.200 beschikbaar gesteld, waarop een bedrag van € 47.600 uitgegeven, een overschrijding van € 10.400. Voor hetzelfde doel was daarnaast in de programmabegroting een eenmalige uitgave opgenomen voor aanschaf van hondenpoepzakjes ad €10.000. Destijds werd besloten om in plaats daarvan extra afvalbakken en afrastering aan te schaffen, per saldo budgetneutraal. De financiële verantwoording hiervan had echter op de programmagelden van 2018 moeten plaatsvinden, maar is in plaats daarvan op het krediet terecht gekomen. Dit verklaart de overschrijding op het krediet. Op de rekening 2018 was sprake van een onderschrijding van hetzelfde bedrag. Abusievelijk is dit krediet niet eerder afgesloten. Uitgaande van een afschrijvingsduur van 10 jaar en een rentepercentage van 1 bedragen de kapitaalslasten afgerond € 1.200.
Brug Broekdijkje | N | € | 1.200 | S |
Voor de vervanging van de brug is in 2019 € 65.000 opgenomen. De buurt is nauw betrokken bij de totstandkoming van het uitvoeringsplan. Dit heeft ertoe geleid dat de toegankelijkheid voor minder validen op de toeleidende paden naar het wandelbruggetje in de wijk Dante substantieel verbeterd moet worden. Hiervoor is een aanvulling van het beschikbaar gestelde krediet met € 15.000 nodig. Uitgaande van een afschrijvingsduur van 15 jaar en een rentepercentage van 1% bedragen de kapitaalslasten afgerond€ 1.200.
Fietspad Varsen | N | € | 4.200 | S |
Onder verwijzing naar de informatie zoals die staat opgenomen in de u toegezonden raadsbrief wordt hier volstaan met het aangeven van de financiële consequenties. Die bestaan uit het aanpassen van de verschillende kredieten:
Fietspad Varsen 6210008: Uitgaven + € 36.274 Inkomsten + € 36.274
Brug fietspad Varsen 6210019: Uitgaven + € 37.518 Inkomsten - € 75.000
De financiële gevolgen als gevolg van de aanpassing van de kapitaalslasten bedragen € 4.146 structureel.
Verbeteren veiligheid zebrapaden Pr. Julianastraat-Schurinkstraat | N | € | 3.600 | S |
Na afloop van de reconstructie van deze wegen zijn er enkele ongevallen gebeurd. De (nieuwe) zebrapaden zijn nogmaals beschouwd. Middels de raadsbrief van 7 april 2020 bent u geïnformeerd over het voornemen om aanvullende maatregelen te treffen op dit wegvak. De kosten bedragen hiervoor € 60.000. Uitgaande van een afschrijvingsduur van 20 jaar en een rentepercentage van 1% bedragen de kapitaallasten € 3.600.
Software implementatie Omgevingswet | N | € | 16.000 | S |
De Omgevingswet verplicht ons tot het werken met het Digitaal Stelsel Omgevingsewet. De kosten voor de applicaties en de koppelvlakken die nodig zijn van de aansluiting van Ommen op het DSO bedragen € 16.000 structureel en € 4.500 incidenteel.
Incidenteel
Eikenprocessierups | N | € | 35.000 | I |
Voor bestrijding van de eikenprocessierups door middel van natuurlijke vijanden is besloten tot een tijdelijke extra uitgave van 35.000 per jaar van 2020-2022 voor maatregelen om de biodiversiteit te versterken. De invulling hiervan wordt gezocht in samenwerking met lokale belangenorganisaties.
Tien Torenplan | Neutraal |
Het Tien Torenplan is een project in het kader van het programma Ruimte voor de Vecht. Binnen de gemeente Ommen bestaat dit Tien Torenplan, na wijziging in 2019, uit onder meer de aanleg van een waterspeelplaats in de Ommermars en een rust- en informatiepunt nabij het kunstwerk voor de Trechterbekercultuur (Varsen).
Deze beide onderdelen van het project dienen in de begroting alsnog te worden verwerkt. Wij stellen u derhalve voor om een krediet van € 25.000 aan de begroting toe te voegen voor de realisatie van een Waterspeelplaats (Provinciaal subsidie € 25.000) en een krediet van € 20.000 voor de realisatie van een Rust- en infopunt (Provinciaal subsidie € 20.000).
Software implementatie Omgevingswet | N | € | 4.500 | I |
De Omgevingswet verplicht ons tot het werken met het Digitaal Stelsel Omgevingsewet. De kosten voor de applicaties en de koppelvlakken die nodig zijn van de aansluiting van Ommen op het DSO bedragen € 16.000 structureel en € 4.500 incidenteel.
Budgetoverheveling Kunstwerken | N | € | 80.000 | I |
Dit betreft een budgetoverheveling vanuit de 2e bestuursrapportage 2019.
Budgetoverheveling Duurzaamheid | N | € | 54.000 | I |
Betreft budgetoverheveling vanuit de 2e bestuursrapportage 2019.
Budgetoverheveling Centrumontwikkeling | N | € | 100.000 | I |
Betreft budgetoverheveling vanuit de 2e bestuursrapportage 2019.
Doelstellingen
Doelstelling | Status | Toelichting | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Afval | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Crisisbeheersing en brandweer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Duurzaamheid en Milieubeheer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Grondexploitaties | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Openbaar vervoer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Openbare orde en veiligheid | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Parkeren | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Riolering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Ruimtelijke ordening | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Verkeer en vervoer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Wonen en bouwen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|