| nov | nov - april | 1e BERAP | Actuele begroting 2019 | ||||||||||
2020 | A. Primitieve begroting | B. Wijzigingen | C. Wijzigingen | D. Bijgesteld na 1e berap | ||||||||||
x € 1.000 | S | I | S + I | S | I | S | I | S | I | S+I | ||||
2 | Samenleving | -20.386 | -90 | -20.476 | - | - | -148 | -891 | -20.534 | -981 | -21.515 |
Structureel
Wmo maatwerkvoorzieningen materieel | V | € | 291.000 | I |
N | € | 130.000 | S |
Het contract voor de hulpmiddelen Wmo is opnieuw aanbesteed. Dit heeft financiële gevolgen. De verwachting is dat de kosten gaan stijgen met € 130.000 per jaar (structureel). De stijgende kosten zijn te verklaren door de nieuwe prijzen en het toenemende aantal hulpmiddelen dat wordt verstrekt. Echter, door overname van het uitstaande bestand van de oude leverancier is er een incidenteel voordeel van € 291.000 ontstaan voor dit jaar.
Onderhoudsbudget Zwembad | N | € | 10.000 | S |
In verband met vernieuwde onderhoudscontracten is aanpassing van het bestaande onderhoudsbudget nodig. Contracten zijn opnieuw aanbesteed als gevolg van de spendanalyse
Dit voorjaar is een cilinder van de beweegbare bodem defect geraakt, deze moest direct herstel worden om de veiligheid van de zwemmers te garanderen.
Renovatie sportvloer sportzaal de Slaghen | N | € | 3.500 | S |
De sportvloer van sportzaal de Slaghen is toe aan vervanging. Hiervoor dient budget van € 55.000 beschikbaar te worden gesteld. De daarbij behorende kapitaallast is € 3.500. Vanaf heden wordt er voor gemeentelijke sportaccommodaties een meerjaren investerings onderhoudsplan (MJIOP) opgesteld en meegenomen bij de begroting 2021 en verder.
Nieuwe sporthal Carrousel | Neutraal |
De exploitatiekosten van de nieuwe Sporthal Carrousel waren geboekt op een stelpost. Deze wordt nu verdeeld over de juiste kostenposten.
ICT Carrousel | N | € | 4.500 | S | ||
N | € | 9.500 | I |
De huidige soft- en hardware bij de Carrousel is inmiddels afgeschreven en technisch en functioneel aan vervanging toe.
Na een marktverkenning is een beeld gevormd welke leveranciers producten kunnen bieden die voor onze gemeente in de praktijk goed gaan werken.
Hedendaagse oplossingen voor de verhuur van sportaccommodaties, zwembadkaartverkoop, het volgen van de voortgang van zwemlessen, geautomatiseerde toegang tot het zwembad en digitaal betalen.
Op basis van deze marktverkenning is deze budgetuitvraag ingediend.
In de 1e bestuursrapportage wordt een incidenteel bedrag van € 9.500 gevraagd en een structureel bedrag van € 4.500.
Incidenteel
Bostheater | N | € | 11.000 | I |
Het Bostheater is uitgegroeid tot een theater met ruim 15.000 bezoekers afgelopen seizoen.
Het theater werkt uitsluitend met vrijwilligers, in totaal 50 vaste vrijwilligers, met daarnaast 30 oproepbare vrijwilligers. Ondanks grote aantallen bezoekers heeft het Bostheater op dit moment geen goede toilet- en watervoorziening. Er wordt gewerkt met zogeheten dixies. Op basis van amendement vastgesteld bij de begroting 2020 wordt Incidenteel een bedrag van €11.000 beschikbaar gesteld aan het Bostheater voor de aanschaf van een semipermanente toiletunit.
Tegenvaller huur CCO | N | € | 11.150 | I |
De bouw van het nieuwe cultuurhistorisch centrum Ommen maakt het onmogelijk om de bedrijfsruimte van de oudheidskamer naast molen den Oordt te verhuren voor de resterende 10 maanden van 2020 vanaf maart.
Tegenvaller Theater Carrousel | N | € | 10.000 | I |
Stichting Theater Carrousel heeft in 2019 aangegeven dat het financieel steeds lastiger is om een goed en aantrekkelijk programma aan te bieden. Het mist inkomsten en heeft de gemeente verzocht hierin extra te ondersteunen. Gekeken wordt naar een eventueel structurele verhoging van de subsidie.
Mantelzorgwaardering | N | € | 6.200 | I |
Uit een recent onderzoek van mantelzorg.nl, de landelijke vereniging van mantelzorgers, blijkt dat er grote verschillen bestaan in de mantelzorgwaardering bij gemeenten. Uit dit onderzoek komt tevens naar voren dat deze mantelzorgwaardering zeer op prijs wordt gesteld. Op basis van amendement vastgesteld bij de begroting 2020 wordt voorgesteld incidenteel het bedrag te verhogen van € 25 naar € 50.
Led-verlichting sportvelden | N | € | 38.000 | I |
De gemeente Ommen heeft sportverenigingen de toezegging gedaan een bijdrage te gaan leveren in de aanschaf van led-verlichting.Voetbalvereniging OZC en tennisvereniging TC Ommen hebben kenbaar gemaakt in een vergevorderd stadium te zijn voor wat betreft de aanschaf van led-verlichting en willen hier ook zelf in investeren. TC Ommen is inmiddels tot aanschaf overgegaan en heeft inmiddels een gemeentelijke bijdrage ontvangen. Bovenstaande is op basis van amendement vastgesteld bij de begroting 2020 (€ 10.000 voor tennisvereniging TC Ommen en € 28.000,- voor OZC).
Vanuit het lokale akkoord Samen Fitter Verder! zijn een aantal sportverenigingen gestart met een duurzaamheidsscan. Deze scan geeft input voor het investeringsplan voor led-verlichting. Mogelijk dat in de nabije toekomst meer sportverenigingen een beroep doen op de gemeentelijke bijdrage en er meer budget beschikbaar gesteld moet worden.
Inventaris binnensportaccommodaties | N | € | 40.000 | I |
Op basis van een keuring van de inventaris van de zes binnensportaccommodaties (elf zalen) is vast komen te staan dat veel materialen aan vervanging toe zijn. Hiervoor dient een budget van €40.000 beschikbaar te worden gesteld. Vanaf heden wordt er voor de gemeentelijke sportaccommodaties inclusief de inventaris een meerjaren investerings onderhoudsplan (MJIOP) opgesteld en meegenomen bij de begroting 2021 en verder.
Combinatiefunctionarissen/buurtsportcoaches | Neutraal |
De middelen die wij vanuit het Rijk ontvangen voor de inzet van combinatiefunctionarissen/buurtsportcoaches zijn via een decentralisatie-uitkering via het Gemeentefonds uitgekeerd (Brede Regeling Combinatiefuncties 2019 t/m 2022). Voor 2020 dient € 85.500 te worden overgeheveld naar kostenplaats Sportbeleid & Activering.
Lokale sportformateur | Neutraal |
De middelen die wij vanuit het Rijk ontvangen voor de inzet van de lokale sportformateur/procesbegeleider zijn via een decentralisatie-uitkering via het Gemeentefonds uitgekeerd (Regeling Lokale Sportakkoorden). Er dient € 15.000 te worden overgeheveld naar kostenplaats Sportbeleid & Activering.
Onderwijsachterstandenbeleid | Neutraal |
In verband met de nieuwe verdeelcriteria van de doeluitkering onderwijsachterstanden is de bijdrage van het rijk nu totaal €106.000. Het gaat hier om gelden van een doeluitkering die niet vrij besteedbaar zijn en uitsluitend mogen worden ingezet voor onderwijsachterstanden. Dit bedrag wordt ook aan de kostenkant geraamd. We gaan in overleg met de voorschoolse voorzieningen en het primair onderwijs bespreken op welke wijze deze gelden het meest effectief kunnen worden ingezet. Het gaat hier om een jaarlijkse bijdrage van het rijk waarvan de niet bestede bedragen in de periode 2019-2022 steeds in een volgend jaar mogen worden besteed.
Aan het eind van de periode 2019-2022 rekent het rijk met de gemeente af op basis van de werkelijke bestedingen. Een belangrijk deel van de extra gelden wordt vanaf eind 2020 ingezet voor de wettelijk verplichte uitbreiding van het aanbod voorschoolse educatie van 10 naar 16 uur per week voor doelgroep peuters. De baten worden ontvangen via de algemene uitkering.
Lokale integratie nieuwkomers Budgettair Neutraal
De middelen die wij van het Rijk ontvangen voor de bijstandsgerechtigde statushouders (eenmalig € 2.370 per statushouder) worden achteraf via het gemeentefonds uitgekeerd. Voorheen ontvingen wij deze bedragen van het COA. Omdat de ontvangsten via het gemeentefonds worden ontvangen, moet het bedrag worden overgeheveld naar het programma algemene dekkingsmiddelen.
Beschermd Wonen | V | € | 160.000 | I |
Bij beschermd wonen gaat het om het bieden van onderdak en begeleiding aan personen met een psychische aandoening. In de regio IJssel-Vecht wordt deze verantwoordelijkheid onder acht gemeenten gezamenlijk gedragen. In de regio is een bestuurlijke afspraak gemaakt dat overschotten op basis van verevening worden verdeeld over de acht regiogemeenten. Voor het jaar 2020 wordt een groter voordeel verwacht, echter is dit wel afhankelijk de daadwerkelijke realisatie. Vanaf 2021 is de verwachting dat het voordeel lager gaat uitvallen, door o.a. de WLZ-uitname. De ontvangen middelen komen ten goede aan de algemene reserve.
Veilig Thuis Ijsselland | N | € | 35.000 | I |
Een sterke toename van het aantal meldingen en adviezen bij Veilig Thuis hebben in 2019 geleid tot een wachtlijst in de zorgverlening, wat een zeer ongewenste situatie is. Veilig Thuis heeft hierop maatregelen genomen voor de korte en langere termijn. Bestuurlijk is afgesproken dat Veilig Thuis voor 2020 10fte extra inzet om de reguliere werkzaamheden uit te kunnen voeren en achterstand weg te werken. Voor Ommen betekent dit een extra incidentele bijdrage van € 33.579, welke uit de Stelpost Sociaal Domein kan worden bekostigd.
Transformatie impuls | N | € | 250.000 | I |
De uitvoeringskosten voor interventies en projecten uit de Transformatieagenda Sociaal Domein 2020-2024 passen grotendeels in de reguliere uitvoeringsbudgetten voor het sociaal domein. Toch vraagt de realisatie van de transformatieagenda om extra investeringen. Om de vernieuwing een extra impuls te geven creëren we een transformatie-impuls ter grootte van € 250.000,- (incidenteel) voor een periode van 4 jaar. Hiermee kunnen bijvoorbeeld extra preventieactiviteiten of nieuwe algemene voorzieningen gerealiseerd worden. De besteding van deze middelen wordt opgenomen in de jaarlijkse uitvoeringsprogramma en/of worden middels separate voorstellen aan het college ter besluitvorming voorgelegd.
Hulp bij het Huishouden | N | € | 489.000 | I |
Door de invoering van het abonnementstarief (maximale eigen bijdrage van € 19) maken meer inwoners dan verwacht gebruik van de algemene voorziening Huishoudelijke Hulp. Daarnaast is in 2020 een nieuwe kostprijs vastgesteld conform de Algemene Maatregelen van Bestuur reële kostprijs. Dit heeft tot gevolg dat de kosten voor deze voorziening aanzienlijk gaan stijgen. Het college zal nog voor de zomer met een nadere analyse komen van deze kostenstijgingen en waar mogelijk ook met beleidsvoorstellen om de kostenstijging in de zorg te matigen.
In 2020 zijn wij gestart met de nieuwe aanbesteding van de Huishoudelijke Hulp. In deze aanbesteding gaan we inzetten op slimme en betere arrangementen om hetzelfde resultaat te behalen om een efficiënter wijze.
Wmo eigen bijdrage | V | € | 82.000 | I |
Inwoners betalen een eigen bijdrage voor het gebruik van een maatwerkvoorziening en algemene voorziening Huishoudelijke Hulp. Per 2020 is de eigen bijdrage vastgesteld op maximaal € 19,00 ongeacht het zorggebruik van de inwoner. Doordat de eigen bijdrage van de algemene voorziening Huishoudelijke Hulp nu ook via het CAK wordt geïnd, waar deze voorheen door de zorgaanbieders werden geïnd, en de eigen bijdrage voor vervoer is verhoogd, vindt er een verschuiving plaats van de inkomsten. Rekening houdend met deze ontwikkelingen, dient de begroting voor de Wmo eigen bijdrage naar boven te worden bijgesteld met € 82.000.
Jeugdzorg regionaal | N | € | 300.000 | I |
In 2019 zien wij een stijgende trend in de kosten voor jeugdzorg. Wij zien een toenemende vraag ontstaan naar inzet van Jeugdzorg en wij verwachten dat deze trend zich gaat doorzetten naar de komende jaren, ook al in 2020. Daarnaast vindt dit jaar een indexatie plaatst op de kostprijs van de jeugdhulp van 4,03%. Wij verwachten tekort van ruim € 300.000. Wij vragen om de begroting voor de jeugdzorg met dit bedrag bij te stellen. Het college zal nog voor de zomer met een nadere analyse komen van deze kostenstijgingen en waar mogelijk ook met beleidsvoorstellen om de kostenstijging in de zorg te matigen.
Budgetoverheveling Nieuwkomers | N | € | 300.000 | I |
Betreft budgetoverheveling vanuit de 2e bestuursrapportage 2019.
Budgetoverheveling Kindplein West | N | € | 65.000 | I |
Betreft budgetoverheveling vanuit de 2e bestuursrapportage 2019.
Doelstellingen
Doelstelling | Status | Toelichting | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Arbeidsparticipatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Begeleide participatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Cultureel erfgoed | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Geëscaleerde zorg 18- | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Geescaleerde zorg 18+ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Inkomensregelingen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18- | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Maatwerkvoorziening (WMO) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Musea | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Onderwijshuisvesting | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Sportaccommodaties | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Sportbeleid en activering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakveld Volksgezondheid | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|